Saturday, January 19, 2019

Niqab


Assalamualaikum wbt,
Bismillah.. ya Allah moga dengan entry kali ni, dapat la msmbantu aku untuk lebih kuat demi mencadi ketaatan.
.
Hari ni sekali lagi aku terpanggil untuk bertanya seorang sahabat yang dulunya penuh dengan masa silam yang pahit.. dan telah lalui ujian dari Allah, kemudian berhijrah ke arah yang lebih baik. 
Aku memang kagum sangat dengan dia.. now dia berniqab.. dan aku tertnya apa penyebab dia berniqab. Panjang ceritanya... aku xboleh nak ulas di sini sebab semua tu mungkin akan membuka aib dia.. dan yang pasti dia yang skrg... 
.
Dia banyak bagi aku motivasi tentang seseorang yang berniqab ni.. salah satu sebab adalah untuk mengelakkan dari fitnah... yang kedua adalah niqab ni menjadi titik permulaan untuk dia menutup aurat. Ye aurat wanita keseluruhan kecuali muka dan tapak tangan... tapi apabila menutupi segala aspek dengan sempurna, secara automatik peribadi dia turut ubah kearah yang lebih baik. Kalau dia adalah seorang yang kasar, maka dia jd seorang yang lebih lemah lembut... bertutur dengan sopan.. dia jadi seorang yang pemalu apabila berhadapan dengan lelaki... tundukkan pandangan.. semakin tenang dan lebih confident apabila keluar... alhamdulillah moga apa yang dicari dia akan dapat... 
.
Hati aku ni terjentik untuk jadi seperti dia... mencari redha dan ketaatan allah. Tapi aku mencari kekuatan... ada yang kata seseorang yang berniqab itu adalah munafik... luarannya bertutup.. tapi sifatnya belum tentu seperti yang digambarkan... salah sama sekali tanggapan macam tu. sebenarnya berniqab itu adalah titik permulaan untuk mencari ketaatan... 
.
Sahabat tadi bagi aku satu gambaran...
 Ada org bertanya iman ghazali, kenapa perempuan islam berbungkus (berniqab) kenapa tak terbukak semua ? Sebab lagi glamour n org pandang . 

Pastu iman ghazali bagi contoh :
Dia ambik 2 bungkus makanan . Satu dia bukak dan campak ke tanah . Satu lagi dia ltak yang berbungkus ditepi . Pastu dia sruh org tu pilih mana satu makanan yang dia nak. Lalu orang tersebut memilih yang berbungkus..Yang ditanah itulah ibarat perempuan yang tak menutup aurat dengan sempurna. 
.
Andai wajah itu menaikkan nafsu kepada para lelaki.. maka bertutuplah supaya ia tidak menjadi fitnah dan tujuan keselamatan..
.
Makeup atau mencantikkan wajah adalah HARAM untuk tatapan orang yang bukan muhrim. Tapi dunia skrg memandang ringan perkara macam tu. cantiklah untuk suami... biarlah kecantikkan itu jadi tatapan suami sahaja..
.
Huhuhu aku rasa berdosa sangat.. berdosa sebab aku suka makeup... aku selalu nak nampak cantik didepan semua orang.. pernah suatu ketika dulu... beberapa orang lelaki jujur dengan aku..muka aku tanpa makeup pun telah menaikkan nafsu shahwat para lelaki. Aku patut sedih atau aku patut bangga? Tapi pada saat tu apa yang aku rasa adalah KETAKUTAN. Adakah aku dikategorikan wajib berniqab? 
.
Sampai sekarang aku belum dapat kekuatan dan jawapan... moga aku kuat untuk terus mencari jawapan dan mendapat keredhaan Allah di dunia dan akhirat...


Ikhlas,
Yatt

No comments: