Friday, June 24, 2016

SEMOGA KAK LANG DAN HANNA TENANG DI SANA... BEREHATLAH..

Assalamualaikum....

ketika aku mengisi masa untuk coretan sedih ini, hanya air mata yang menemani aku disaat hiba ..perginya orang yang aku sayang.. hanya dengan sekelip mata. percaya dengan tidak, hanya Allah yang tahu. 
.
.
.
.
.
.
22/6/2016 bersamaan 17 Ramadhan. Aku sibuk menyiapkan bungkusan selendang yang hendak dipos kepada customer. dari pagi sampai lewat malam.. dek kerana hari raya sudah hampir, banyakah order dari customer aku.. Alhamdulillah syukur dengan rezeki yang Allah kurniakan. Walaupun penat tapi seronok sangat bila buat bisnes sendiri. Kebiasaannya aku akan packing sehari dan keesokkan paginya aku akan bangun awal pagi untuk tulis semua alamat customer lepastu terus pergi pejabat pos. Tapi malam tu aku rasa nak sangat siapkan cepat cepat.. tulis alamat siap-siap malam tu..sampai la lewat malam pukul 2.15 pagi. Setelah selesai semua bungkusan dan tulis alamat, aku pun rehat dan tertidur...

23/6/2016 bersamaan 18 Ramadhan. selepas sahur, aku nak catat siap-siap tracking number.. buat cepat tak la kelam kabut sangat kan.. aku baring di sofa pejabat, lalu terlelap... selesai subuh aku tangguhkan lagi.. aku bangun pukul 8 pagi untuk settlekan semuanya.. bungkusan untuk COD, bungkusan untuk pos, catat tracking number semua aku selesaiakn dalam jam 10. Selesai semua, aku pun bersiap-siap untuk ke pejabat pos dan cod. tengah siap-siap, kakak ipar(isteri abang kedua) aku datang.. dia merungut.. "kak siti rasa mengantoook sangat..tapi kak siti tak boleh tidoq la..taktau la pasaipa". kami berborak kosong.... aku pun tak terasa pelik kenapa hari tu aku nak sangat siapakan semua bungkusan pos dan cod cepat-cepat..sedangkan sebelum ni boleh ja buat semua tu hari nak pos.. sempat je kalau ikutkan. 

Sedang kami berborak, around 11.30 am, tiba-tiba aku dapat satu panggilan. tertera di screen iphone "Mak". Biasa mak call time macam ni nak suruh kemas dapur, sapu sampah.. biasa la anak sorang perempuan.. kadang-kadang aku kelam kabut nak settle kerja, xsempat nak buat semua tu... tapi hari tu mak tak pesan pun aku dah boleh siapak cepat kerja dalam rumah. Aku tak biar lama handphone aku berdering, terus aku jawab panggilan mak.. mak tanya 

Mak: kakak, hang tau cerita dak lagi?
Aku: cerita apa mak?
Mak: .....(berat nak cakap).. mak dapat berita kak lang dengan hasnun eksiden teruk di tanjung                      malim..mak dengan walid nak p sana sat lagi..\
Aku: hah?? ya Allah, depa semua macam mana? Hanna?? hanna macam mana mak?
Mak: tak pasti lagi.. kak lang dengan hanna tak sedaq diri... xtau la ada lagi ka dk.
Aku: .................. speechless.. 

Rasa sebak, sayu. sedih semua perasaan ada masa tu.. aku masih bertenang.. masih boleh berfikir secara rasional.. belum confirm lagi.. inshaallah Hanna dengan kak Lang selamat. Aku pun tak melengahkan masa, aku terus keluar cepat-cepat nak ke pejabt pos. Sedang memandu kereta, dalam kepala, dalam hati..hanya ada mereka.. dimulut tak putus-putus berdoa semoga mereka semua selamat... aku nak sangat cepat settlekan pos barang customer masa tu..dan cepat-cepat pergi tanjung malim tengok keadaan mereka. ketika dalam perjalanan, aku hubungi sepupu aku.. adik kak lang.. bila dia angkat call, aku dengar dia menangis..aku ajak dia pergi hospital tanjung malim..tapi dai cakap.. "kakcu..kak lang dengan hanna dah xdak dah.. tapi tunggu depa sahkan betoi2 dulu...kita tunggu kat rumah".

Aku dalam percaya atau tidak, aku masih lagi menidakkan.. hanna dengan kak lang ada lagi ni... inshaAllah...terus berdoa supaya mereka dipanjangkan umur..dalam beberapa kilometer lagi nak sampai di pejabat pos, mak call mengesahkan kak lang dan Hanna memang dah kembali ke rahmatullah... Allahuakbar..luluh hati aku ketika aku.. terus aku berhenti kereta di bahu jalan.. kaki tangan aku menggeletar... aku hilang tumpuan.. macam mana aku nak pos semua barang-barang customer ni... ya Allah... menangis teresak-esak ketika tu.. aku tak nak melengahkan masa.. aku capai fon.. terus call kawan aku.. minta tolong dia datang tempat aku dan poskan semuanya..aku dah tak mampu nak buat apa apa ketika tu. Terima kasih sahabat tolong aku disaat aku memerlukan..

Aku masih lagi rasa macam tengah bermimpi..betul ka apa yang dah berlaku ni.. Allah.. aku macam tak percaya.. sehinggalah semua berita kemalangan yang melibatkan 16 buah kenderaan  tersebar di sosial media.. dan aku tengok sendiri no.plat kereta kak lang.. SUZUKI SWIFT PKK7666. Allahuakbar... Hanna sayang ashu..... kak lang.................... segala memori saat kami bersama bermain dikotak fikiran aku. 

KAK LANG Nurul Syaziela Iryani, arwah merupakan seorang yang lemah lembut..manja..baik hati..suka tolong orang.. kami pernah bekerja dalam bidang yang sama as officer production.. kak lang selalu berkongsi cerita masalah dia ketika bekerja.. kami mengalami masalah yang sama... luahan perasaan antara kami hanya kami yang faham... cerita cinta apatah lagi...semua dia tau.. dia selalu bagi nasihat dan sokongan pada aku...apa yang aku buat semua dia support... masa aku mula-mula buat bisnes ni..hari hari dia msg... tanya perkembangan bisnes..bagi cadangan untuk buat bisnes... kadang-kadang dia balik kerja pukul 7..sampai rumah 7,30 malam pun dia singgah rumah aku nak sembang-sembang... Hanna mesti ikut sekali...kak lang manja dengan semua orang...dia mesra... semua orang terasa kehilangan dia....sebab dia insan yang menceriakan suasana....Allah :'(

HANNA HUMAIRA, si kecik comel ni copy paste kak lang... pandai cakap...dari kecik sampai besar selalu dengan aku.. sampai dah pandai cakap.. dia dah kenal ashu.. nampak aku pegang handphone je..mesti mintak nak selfie.. "Ashuuu..nak epi(selfie)..". Pernah sekali tu kami pergi kenduri di Kuala Lumpur..sepupu kawin.. pagipagi lagi kak lang bawak hanna masuk bilik hotel ashu..kacau ashu tido... heheh..pastu dia amik fon ashu..suka hati dia selfie banyak-banyak..comel sangat... tapi gambar blur la semua.. Hanna kan kecik lagi..penuh gambar dan video hanna dalam fon aku.. ada ketika bila dia masuk dalam bilik aku, dia tengok banya tudung ready stock aku lipat-lipat letak atas lantai.. dia minx nak pakai.. "Ashuu...na akai(nak pakai).." aku pun ambik la shawl aku yg dah pakai..belit kat kepala dia.. dia sukaaaa sangat... siap minx suruh amik gambar dia nak selfie. aku pun layankan jela perangai sikecik ni..

tapiiii semua tu dah tak ada lagi sekarang T_T. hanna dengan kak lang dah tinggalkan kami buat selamanya. terngiang-ngiang ditelinga ashu suara hanna... ashu terbayang kelibat hanna berlari lari dalam rumah... kelibat kak lang yang lepak dengan ashu kat bilik..sembang sembang... ya Allah..tabahkanlah hati ini.... kehilangan ibu dan anak ini memberi kesan yang sangat dalam terhadap aku.... sayanggg Hanna Humaira....ashu sayangkan Hanna.... kak lang...kakcu sayang kaklang... semoga tenang di sana... sampaikan salam rinduku untuk shidi(tokwan).... terlalu banyak suka duka kami lalui...sepupu yang rapat dengan aku...semua kebaikan sahaja yang dia lakukan terhadap aku..tak nampak sikit pun kejahatan ataupun menyakitkan hati aku..tak ada..walau seinci.... 

Peristiwa kemalangan ini sangat mnyedihkan kami.. Click Sini , Click sini (click pada highlght disebelah untuk cerita mengenai kejadian) 

aku dan keluarga yang lain menunggu dengan penuh hiba dan sabar kepulangan jenazah di kampung permatang tok jaya. Kesedihan ni tak payah nak cakap la... setiap masa air mata mengalir... tak mampu nak terkata... segala cod barang customer terpaksa aku tangguhkan.. jam 10.40 malam, jenazah sampai di rumah kami.. Aku sempat merakamkan video wajah hanna dan kak lang buat tatapan aku untuk kali terakhir.. andai rindu menyusul, itu sahaja pengubatnya... selepas ikatan kafan dibukak, aku tak mampu menahan air mata.... aku mengusap air mata dan mencium Hanna dan Kak lang... Allah tu maha besar... kejadian eksiden tu tersangat teruk sampai kereta pun dah hancur..tapi mayat Hanna dan Kak lang sangatlah sempurna...cantik dan comel... tak ada cacat celanya... syukur Ya Allah.. ketika kejadian juga...aurat kak lang masih terjaga rapi.. tudung masihmelekat dikepala... berbaju kurung elok... betul apa orang cakap..kita jaga aib org..allah jaga aib kita... kita jaga aib kita..allah pun akan tutup aib kita.... segalanya jelas tentang kebesaran Allah.... 

jam 12 tengah malam, jenazah keduanya selamat dikebumikan dalam satu liang lahad.. MasyaAllah...kuasa allah..anak dan ibu dijemput Allah dalam masa yang sama... Hanna penyelamat ibunya untuk ke syurga... Al-Fatihah

KAK LANG DAN HANNA HUMAIRA SEGAR DIINGATAN KAMI....
 terlalu banyak video dan gambar yang menjadi kenangan kami.. lagi lagi video hanna...ashu sukaaa sgt ambik gambar hanna... kalau ada yang selalu follow aku..mesti akan perasan wajah si kecik ni selalu aku update di facebook dan instagram...

SAMA SAMA KITA SEDEKAHKAH AL-FATIHAH UNTUK NURULSYAZIELA IRYANI DAN HANNA HUMAIRA.. SEMOGA ROH MEREKA DICUCURI RAHMAT.. DAN TERGOLONG DIKALANGAN ORANG ORANG BERIMAN.. AMIIIIN



SALAM sayang dari Ashu... 

Satu permintaan kak lang yang tak tercapai...aku tak sempat nak tunaikan... Allahuakbar...sayunya hati ni..hanya Allah yang tahu,,,


























3 comments:

Cik Ash said...
This comment has been removed by a blog administrator.
rindusangbulan said...
This comment has been removed by a blog administrator.
ms suhaimi said...
This comment has been removed by a blog administrator.